منابع نظامی پاکستانی ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر کشتن فرمانده جیش‌العدل را رد کرد

رسانه‌های ایران مدعی شده بودند که یک فرمانده جیش‌العدل در نتیجه عملیات پیچیده اطلاعاتی و نظامی نیروهای جمهوری اسلامی در پاکستان کشته شد

دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی با فرمانده ارتش پاکستان، راولپندی، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴‌- ISPR/AFP

منابع نظامی پاکستانی ادعای رسانه‌های ایران مبنی  بر اینکه نیروهای جمهوری اسلامی یک فرمانده جیش‌العدل را در خاک پاکستان کشته‌اند تکذیب و اشاره کردند هدف از این دست ادعاها کاهش شرمساری ناشی از عملیات اخیر پاکستان در خاک ایران است.

به گزارش دان (Dawn)، یک منبع آگاه نظامی گفت: «رسانه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های خارجی  تبلیغات کذب پخش می‌کنند که نیروهای ایران یک فرمانده جیش‌العدل را در خاک پاکستان کشته‌اند. چنین اتفاقی در خاک پاکستان رخ نداده است.»

رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که نیروهای امنیتی روز جمعه ۴ اسفند اسماعیل شه‌بخش، یک شبه‌نظامی مرتبط با گروه جیش‌العدل، را کشتند. در حالی که برخی گزارش‌ها به جزئیات محل کشته شدن شه‌بخش اشاره‌ای نکردند، تهران تایمز نوشت که این عملیات در خاک پاکستان صورت گرفت.

شه‌بخش در فعالیت‌های تروریستی اخیر در جنوب شرق ایران دخیل بود و روزنامه تهران تایمز مرگ او را نتیجه یک «عملیات اطلاعاتی و نظامی پیچیده» نیروهای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع نظامی این روایت را «کذب» خواندند و گفتند «روایت‌های دروغین گوناگونی ساخته شده است تا شرمساری عملیات مرگ بر سرمچار را پاک کنند».

حملات هوایی اخیر پاکستان به مخفیگاه‌های جیش‌العدل در ایران، که به تلافی حملات موشکی جمهوری اسلامی به مواضع این گروه بلوچ در خاک پاکستان صورت گرفت عملیات «مرگ بر سرمچار (شورشی)» نامیده شده است.

تماس تلفنی برنامه‌ریزی‌نشده

هم‌زمان، وزیران خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی در واپسین ساعات شامگاه جمعه با یکدیگر تلفنی صحبت کردند که به گفته برخی منابع دیپلماتیک، این تماس برنامه‌ریزی‌ نشده بود.

وزارت خارجه پاکستان در توضیح این موضوع اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، برای تبریک انتخابات اخیر و تاکید مجدد بر تمایل به تقویت روابط دوجانبه تماس گرفته بود.

در عین حال، جمهوری اسلامی مدعی شد که دو طرف پیشرفت روند دستیابی به تفاهم و احیای روابط دوجانبه پس از اختلاف کوتاه ناشی از حملات موشکی متقابل را بررسی کردند.

دو طرف توافق کرده بودند در کنار تجدید تعهد به اجرای کامل پیمان‌نامه‌های امنیتی برای مقابله با تروریسم که عامل تنش در روابط دو کشور بوده است، در مناطق مرزی مامور رابط مستقر کنند.

به گفته طرف ایرانی، امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی بر اهمیت حفظ ارتباط موثر میان نهادهای مرتبط برای اطمینان از اجرای سریع و موفق این توافق‌نامه‌ها تاکید کرد.